Winkelwagen

Veel gestelde vragen t.a.v. de webwinkel en de werkwijze van Boot Koffie

Webshop

Hoe plaats ik een bestelling?
Klik hier voor een uitleg over bestellen op onze website. Kom je er nog niet uit? We helpen je graag, neem hiervoor contact op met info@bootkoffie.nl of +31 35 54 171 78 maandag tot en met vrijdag 9:00 uur tot 12:00 uur.

Op welke manieren kan ik betalen?
Er zijn meerdere betaalmogelijkheden mogelijk: iDEAL, Creditcard (Visa en Mastercard) en Paypal. Welke methode je ook kiest, je betaalt gegarandeerd veilig. Alle prijzen in de webwinkel worden vermeld inclusief BTW. 

Wat zijn de verzendkosten?
Bekijk het overzicht van alle verzendkosten voor de landen waar wij naar verzenden.

Wat is de levertijd?
Van maandag tot en met vrijdag geldt: ‘Vandaag voor 14:00 uur besteld, morgen jouw bestelling in huis’. Bestel je in het weekend dan ontvang je jouw bestelling uiterlijk de volgende dinsdag. Wij doen er alles aan om alle bestellingen binnen de verwachte levertijd bij jou af te leveren. De beschikbaarheid en de bezorging van de bestellingen kunnen wij helaas niet in alle gevallen garanderen. Voor bestellingen naar België, Duitsland en Luxemburg gelden bezorgtijden van 3 werkdagen. 

De koffie die ik wil bestellen is op, wanneer is die weer leverbaar?
Helaas kan het voorkomen dat een koffie (tijdelijk) niet leverbaar is. Wij bieden de mogelijkheid om een update te ontvangen wanneer de koffiesoort weer op voorraad is. Laat hiervoor je emailadres achter bij de desbetreffende koffie. Wanneer een koffie helemaal niet meer leverbaar is adviseren wij je graag een andere, passende koffie. 

Kan ik mijn bestelling op een andere dag laten bezorgen?
Dat kan, plaats bij de betaalpagina onder opmerkingen de gewenste dag. Wij zorgen vervolgens dat het pakketje op het juiste moment wordt bezorgt. 

Kan ik mijn bestelling afhalen bij een ServicePoint?
Dat kan, er is altijd een ServicePoint bij jouw in de buurt. Kies op de afrekenpagina onder verzendmethode een ServicePoint naar keuze. 

Kan ik mijn bestelling annuleren?
Heb je per ongeluk een verkeerde bestelling geplaatst? Stuur dan een mail naar webshop@bootkoffie.nl onder vermelding van het ordernummer om de bestelling te annuleren.  

Kan ik een ander afleveradres dan het factuuradres opgeven?
Ja, bij de optie afleveradres vink je onderaan het vakje “Mijn factuur- en afleveradres zijn hetzelfde” uit. Je krijgt nu de mogelijkheid om een ander bezorgadres in te vullen. Je bestelling wordt op het bezorgadres geleverd.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
Je kunt gemakkelijk je emailadres, wachtwoord en adresgegevens aanpassen.
- Log in op je account en klik linksboven op: mijn account
- Pas vervolgens gemakkelijk de gegevens aan door op bewerken te klikken. 

Kan ik de verzendstatus van mijn pakket zien?
Er wordt automatisch een bevestiging met track & trace code gestuurd naar het opgegeven emailadres. 

Ik heb besteld, maar geen bevestiging ontvangen, is het wel goed gegaan?
Geen e-mail ontvangen? Misschien is de bevestiging in de ongewenste e-mail terecht gekomen. Staat de bevestigingsmail daar ook niet tussen? Neem dan contact met ons op via info@bootkoffie.nl 

Zit er garantie op jullie producten?
Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Dit betekent dat een artikel in goede staat moet verkeren en bij normaal gebruik naar behoren dient te functioneren. Wanneer je een artikel ontvangt waarbij dit niet het geval is, voorzien wij je kosteloos en zo snel mogelijk van een passende oplossing. Als je een defect artikel hebt ontvangen dan kun je dit binnen 7 dagen na ontvangst van jouw bestelling aan ons melden. Afhankelijk van het artikel doen wij dit door vervanging, reparatie of terugbetaling. Kijk bij retourneren hoe je ons hiervoor kunt bereiken.

Naast de wettelijke garantie geldt voor bepaalde artikelen de fabrieksgarantie. Een fabrieksgarantie is een extra garantie die wordt gegeven door de importeur of fabrikant. De fabrikant of importeur kan zelf voorwaarden stellen aan deze garantie. Meer informatie over de fabrieksgarantie vind je in de documentatie van het product. Indien je een vraag of  klacht hebt over jouw product raden wij je aan rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant of importeur. Indien jouw garantie verlopen is raden wij je aan contact op te nemen met de fabrikant voor de mogelijkheden.

Mocht je toch vragen hebben dan assisteren wij je graag telefonisch (Tel. +31 35 54 171 78) tijdens kantooruren maandag tot en met vrijdag vanaf 9.00 uur t/m 12.00 uur. Buiten kantooruren kun je gebruik maken van het contactformulier of een e-mail sturen naar info@bootkoffie.nl . U hoort dan zo spoedig mogelijk van ons.

Kan ik ook koffie/thee retour sturen?
Wij kunnen helaas geen verse producten terugnemen, gezien de houdbaarheid. Mocht er iets niet correct zijn met de kwaliteit komen wij met een passende oplossing. Neem hiervoor contact op met info@bootkoffie.nl, vermeld hierbij om welke koffie het gaat en de 8-cijferige code van onder de verpakking. 


Koffie

Kan ik hulp krijgen bij het kiezen van mijn koffie?
Houd jij van pittige koffie, of juist meer fruitige smaken? Bekijk onze smaaktabel om eenvoudig te zien welke koffie bij jou past. Voor alle beginnende koffiedrinkers adviseren wij ons introductiepakket te bestellen. 

Welke maling moet ik invoeren?
Welke soort koffiemaling je nodig hebt is afhankelijk van de zetmethode die je gebruikt. We raden altijd aan om de bonen thuis te malen, zo voorkom je dat een belangrijk deel van de aroma’s vervliegen. Wil je toch liever dat de bonen al gemalen zijn? Kies een passende maling of vermeld jouw type machine voor advies van 1 van onze experts. 

Hoe lang blijft mijn gebrande koffie goed?
Veel koffiebonen (vooral de ‘washed/ gewassen’ variant) blijven, nadat ze vers geroosterd zijn, maximaal acht tot tien weken optimaal van kwaliteit. Daarna neemt allereerst de geurbeleving van deze “gewassen” koffie af. De smaak van de koffie kan verrassend genoeg ook na die tien weken geweldig zijn.

Veel smaaktesten hebben uitgewezen dat de smaak van onze koffiebonen in de speciale Boot verpakking met het ‘boontje’- ventiel tot zes maanden na branden heel goed blijft. Dit komt omdat het ‘specialty’ koffie is. Door te rusten komen de smaken van onze specialty koffiebonen nog meer in balans.

Bij koffiebonen die ongewassen geproduceerd zijn met de zogenaamde ‘honey’ of natural methodes, ligt het weer anders. Deze koffiebonen “rijpen” na het branden nog meer na in de verpakking en bereiken dan door te rusten hun balans in geur en smaak. Dit kan zijn na de tweede of derde week na branden tot en met de twaalfde week na branden.

Waar vind ik de branddatum op de verpakking?
Onder op al onze verpakkingen is de branddatum te vinden. De bovenste code geeft de branddatum aan en is per 2 cijfers van links naar rechts af te lezen:
- Dag van de maand
- Maand van het jaar
- Het jaar
- Artikelcode van de koffie


Waar vind ik de houdbaarheidsdatum op de bonenverpakking?
Onder de brandingsdatum is de houdbaarheidsdatum te vinden, hiervoor houden we 7 maanden na het branden aan. Koffie kan uiteindelijk niet bederven, maar wel minder intens van geur en smaak worden. Ook na zes maanden na het branden zal de Boot koffie nog goed smaken, maar niet meer top zijn. 

Hoe kan ik de koffie het beste bewaren?
Wij raden je aan om de koffie in de originele Boot verpakking, of in een luchtdichte bus, op een koele en droge plek te bewaren. Druk de sluitstrip op de Boot 250 grams verpakking goed dicht. Gebruik je een Boot kilozak? Rol dan de kilozak op tot waar de bonen zitten en zet er een klem op. Was een luchtdichte bus regelmatig uit om oude geuren te verwijderen. Zorg dat de koffie niet in aanraking komt met andere voedingsmiddelen of vocht, want ze neemt snel geurtjes op.

Is het een goed idee om koffie thuis te malen?
Een uitstekend idee! De buitenkant van de boon is de beste beschermmantel. Als je koffie maalt wordt de natuurlijke beschermmantel van de bonen afgebroken en komen heerlijke aroma’s vrij. Maal daarom de koffie altijd vlak voor het zetten en alleen de hoeveelheid die je nodig hebt.

Wat is de beste zetmethode?
Er zijn veel verschillende manieren om koffie te zetten. Omdat we willen dat iedereen optimaal kan genieten van onze koffie hebben we veel van de zetmethodes uitgelegd in woord en beeld. Zie hiervoor: www.bootkoffie.be/nieuws/zettips/

Hoe bewaar ik gezette koffie het beste?
Als je vers gezette filterkoffie wilt bewaren, doe dit dan in een voorverwarmde, luchtdicht afgesloten thermosfles. Zeker niet laten staan op een warmhoudplaatje in verband met de zuren of bitters die vrijkomen! In onze webshop hebben we een mooi assortiment aan Travel Mugs, zie hiervoor: www.bootkoffie.be/tools/servies


Overig

Is Boot bezig met duurzaamheid?
Nagenoeg alle BOOT koffiesoorten zijn organic en biologisch verbouwd. Onze koffieboeren werken met natuurlijke bemesting en onderhouden naast de plantage ook vaak schaduwbossen. Al onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar, ook doen we er alles aan om onze CO2 uitstoot en afvalstromen te verminderen. Momenteel werken we aan een aparte pagina over duurzaamheid, coming soon! 

Hoe wordt decafé geproduceerd?
Omdat we veel vragen krijgen over het decafeïneren van onze koffies hebben we een blog geschreven over het proces. Zie hiervoor: Hoe wordt koffie cafeïnevrij gemaakt?

Hoe kan ik mijn bestelling herhalen?

Waarom zijn de Boot capsules niet duurzaam?
Uit tests is gebleken dat de capsules die we nu gebruiken de beste smaak oplevert: de capsules geven geen bijsmaak, daarnaast is de koffie lang houdbaar en blijven de cups niet steken in de Nespresso machines. We streven naar 100% composteerbare capsules in de toekomst, echter is de techniek op dit moment nog niet zover dat de capsules 100% biologisch afbreekbaar zijn*. We doen onderzoek naar home compostable capsules: cups die thuis afbreekbaar zijn en dus 100% goed voor het milieu!

*’Biologisch afbreekbare capsules’ zijn in de praktijk alleen industrieel afbreekbaar. De capsules worden uit het gft gefilterd en verbrand.

Komen er nieuwe varianten van de Boot koffie capsules?
We zijn erg blij om te zien dat de reacties op de Boot koffie capsules positief zijn. Momenteel zijn we bezig met het testen van nieuwe soorten: decafé, sterkere varianten of een limited edition? Stay tuned!

Passen de Boot koffie capsules in mijn Nespresso machine?
Ja, onze koffie cupsules zijn geschikt voor alle gangbare Nespresso apparaten m.u.v. Vertuo en bepaalde bedrijfsautomaten van Nespresso

Verkoopt Boot ook cadeaubonnen?
Boot verkoopt cadeaubonnen voor de winkel/webshop en voor de workshops. Klik hier voor meer informatie

Waar wordt Boot Koffie geschonken?
Naast onze eigen (web)winkel werken we samen met veel verschillende horecaondernemers en detaillisten. Klik hier voor verkooppunten bij jouw in de buurt.

Is de website ook in het Duits beschikbaar?
Momenteel werken we aan een Duitse versie van onze site. Wel is er nu al een korte pagina waar bezoekers uit Duitsland terecht kunnen, klik daarvoor op deze link.