Winkelwagen

De 4 duurzaamheid pijlers van Boot

Boot Koffie staat voor respect voor de natuur, de koffieboer en het product. Wij streven ernaar de (koffie)wereld tot een betere plek te maken. Om het overzichtelijk te maken hebben we 4 pijlers opgesteld:


1: Een eerlijke prijs voor de boer en kwaliteit in je tas

Wij importeren zoveel mogelijk één-op-één Direct Trade. Op deze manier ontvangt de boer 30% tot 50% meer dan de gangbare Fair Trade koffieprijzen. Wij houden van persoonlijk contact en geloven in langdurige relaties, met onze koffiedrinkers maar ook met onze leveranciers. Daarom selecteren wij zelf onze plantages en hebben op deze manier rechtstreeks contact met de koffieboeren. Kwaliteitsverbetering en het noemen van de naam van de koffieboer betekent een betere prijs voor de boer. Hun naam staat dan ook prominent vermeld op de etiketten van onze koffie. In de kennisuitwisseling met hen maar ook door het betalen van een eerlijke, goede prijs dragen wij bij aan de verbetering van de levensomstandigheden op de plantage en in de regio. Op deze manier kun jij genieten van de beste vers geroosterde arabica koffieoogsten en zij van steeds betere scholing en huisvesting.

2: Maatschappelijke betrokkenheid
Samen met MVO Nederland werken we aan het project Futureproof Coffee Collective. We ondersteunen Koffieboeren van de Kachalu coöperatie in Colombia die een pilot uitvoeren met de ‘True Pricing Tool’. Dit is een model dat inzicht geeft in wat koffie kost als je de sociale- en milieukosten die worden gemaakt wèl meerekent.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich bewust is van de impact die een tas koffie kan maken. Daarom heeft eigenaar Barend Boot meegewerkt aan het boek: De Prijs van Mijn Koffie. Met hulp van experts, koffieboeren en barista's worden de uitdagingen geschetst waar de koffiehandel mee te maken heeft en wat nodig is om de toekomst van koffie veilig te stellen.

3: Respect voor de natuur
Veel BOOT koffiesoorten zijn organic en biologisch gecertificeerd, dit houdt in dat er geen gebruik wordt gemaakt van chemische kunstmest of chemische/synthetische bestrijdingsmiddelen. Helaas is volledig biologisch gecertificeerd verbouwen niet altijd mogelijk. De certificering kost veel geld voor sommige koffieboeren terwijl zij wel prachtige koffie produceren. 

We vinden het belangrijk dat onze koffieboeren ook naast de koffieplanten respectvol met de natuur omgaan. Neem bijvoorbeeld de familie Hartmann: de Birdsong koffie die ze produceren heeft zijn naam te danken aan de vele vogels die zich nestelen op de plantage, ook in de koffiestruiken. Er zijn door vogelaars meer dan 280 soorten gespot! Veel koffieboeren hebben naast de plantage ook bossen met vele variëteiten bomen.

4: Afvalvrij
Al onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar. Om de versheid van koffie te behouden, wordt in veel koffieverpakkingen een aluminiumfilm of een laag opgedampt aluminium gebruikt. Deze materialen zijn niet recyclebaar en moeten daarom bij het restafval. Met onze verpakking maken wij gebruik van een milieuvriendelijker materiaal dat kwalitatief heel goed is voor het behoud van de versheid én recyclebaar is. Tijdens het spraakmakende ‘Nordic World of Coffee’ in Göteborg (Zweden) heeft deze verpakking de prijs gewonnen voor de New Packaging Solution. Tevens werd de verpakking in 2016 genomineerd voor de NL Packaging Award in de categorie consumenten innovatie. 

Alle afdelingen bij Boot letten ook op het afval. Dit laten we gescheiden inzamelen, ophalen en recyclen.