Bron: Villa d'Arte - Issue nr. 6 -  www.villadarte.nl

In 2023 jaar viert Boot Koffie zijn 50e verjaardag! Genoeg reden om de geschiedenis in te duiken van dit mooie koffiemerk. En: hoe zien de komende 50 jaar eruit voor Boot en welke koers gaan ze varen?

VERLEDEN

De fascinatie en bewondering voor koffie heeft altijd al in de Boot-familielijn gezeten. Dit zaadje werd zelfs al in de 18e eeuw geplant] Om precies te zijn: het moment dat Admiraal Justus Boot een handjevol koffie mee naar huis nam na een VOC handelsmissie en toen er eenmaal aan de koffie geroken was en de eerste slokjes gedronken waren, was er geen weg meer terug.
Eeuwen later leefde de fascinatie voor koffie nog steeds voort. Want in 1960 was Jacob Boot, vader van huidige eigenaar Barend Boot, werkzaam als directeur bij een grote koffiebranderij. Daar werd zijn passie voor koffie nog meer aangewakkerd.
Tijdens zijn jaren bij deze koffiebranderij, die zich in het oosten van het land bevond, merkte hij op dat er hele mooie koffie lotjes door een 'normale' blend heen gingen. Zonde, vond hij. En zo ontstond het idee om een kleine koffiebrander te ontwerpen waarmee mensen zelf hun eigen vers geurende arabica bonen van één plantage zouden kunnen branden.



De Golden Coffee Box
Jacob Boot ontwikkelde een kleine koperen miniatuurbrander en noemde deze: The Golden Coffee Box. Rondom deze brander werd een winkeltje in Baarn geopend en de gelijknamige winkel kreeg veel publiciteit. Jacob Boot had grote ambities en dromen, hij wilde namelijk The Golden Coffee Box op de Amerikaanse markt krijgen. Maar hij was zijn tijd te ver vooruit. Want in plaats van het zelf roosteren, vroegen mensen hem de koffie voor hen te roosteren en was er steeds meer vraag naar de goede koffie die in de winkel verkocht...
Lees verder (PDF)